Thursday, November 25, 2010

:: Ikhlas Tapi Jauh ::

Salam...

Kali ni aku nak citer psl sorang sipolan binti sipolan ni....bkn tujuan nak ngumpat, ngutuk mahupun nak mengata...cuma nak berkongsi cerita n nak mengingatkan diri sendiri... sedey tul bile ngenangkan org yg kaye ngan harta benda, tp miskin budi bahasa n tak berperikehaiwanan ni... ingat duit tu blh bwk mati ke haaa???

Andai 1 ari nanti kot lah tetibe aku jd org kaye, andai nyer aku pun bersikap sebegini...mintak tlg sgt2 kalian tegurlah aku.... (citer ni andai aku jd kaye lah yer).... Berbalik kepada motif sebenar citer ni ye kengkwn... Aku kenal sipolan dah hampir 5 tahun... si polan ni mmg kaya binti rich... duit kat bank berkepok2 (ini adelah fakta dan bukannya auta coz aku ade bukti n tgk sendiri).... Yg aku terkilan tu, aku  ni slalu jd mangsa keadaan... ko punyer hal, aku plak yg kene...

Fenomena semulajadi kat Malaysia ni kn, time dtg bulan puasa jer, berebut2 org kite nak wat amal...tp ape motif sbnr amal tu di lakukan??? adakah utk menunjuk2 n nk gebang kat semua org yg kite ni membantu mereka yg memerlukan??? Ini lah yg di katekan ikhlas tp jauh... mane tak nyer, beriya sumbang kat umah anak yatim sane sini...pastu, dok kejar2 owner foundation tu coz nak mintak resit bg mengelakkan cukai tahunan... ape cerrr??? sedey wooo.... kalo bg kat welfare tu at least RM 3 - 4k ok lh lg...tak lah malu aku ni kalo nk g mintak resit... ni sumbang 1 umah RM 500 - 1k.... halooooo.... dah lah sedekah sebulan dlm setahun jer...tu pun kalo di hitung total semua sumbangannya tak sampai RM 3k pun.... nk di bandingkan ngan gaji sbln RM 18k + lain2 income = RM 25K beb sebulan.... kat manelah letaknya ati n perasaan mereka yg bersifat sedemikian ni kn???

So, sape lg kn suspek dlm kejadian ni.... Mesti lah aku beb!!! Aku lah yg terpaksa tebalkan muke walaupun bercakap thru fon, org sane tak nmpk muke aku...tp, aku rs malu yg teramat sgt coz bercakap on behalf org yg tak berperasaan ni... yg aku bengang lg tu, every month dia bg aku ckit tips.... tu pun kalo ingat br bg, kalo tak, tak de lah.... aku tak pernah mintak dia... dia yg hulur kat aku.... aku pun sambar jer lah... rezki beb... pernah 1 ari tu, dia kate kat aku "next time kalau i lupe bg, mintaklah kat i".... mak aiiii!!! tersentap aku nyah!!! aku masih ade maruah k!!!... aku tak kan letakkan diri  aku ni di bwh... aku tak nak 1 ari nanti dia anggap aku ni kebuluq sgt duit dia tu...  tp smlm aku  btul2 kecik ati...rs mcm hinanya lah aku ni.... dia blh kate this month is the last month (sambil hulur duit) coz kononnya dia bg utk adk aku... this month adk aku last bersekolah.... korang phm tak ape yg sbnrnya aku nk sampaikan??? kalo korang tak dpt tangkap gak, meh aku terangkan 1 by 1 :

i - Aku rs every month dia bg aku duit 2 sambil hitung bape bln lg adk aku nk abis sekolah
ii - ikhlas ke tak dia bg aku slame ni??? knp mesti kluar perkataan mcm 2 dr mulut dia??
iii - Aku tak pernah berkira ngan dia... (mls ar nk citer ape yg aku dh buat)....
iv - desprate sgt ke aku?? Aku x prnh melutut kat dia utk diberi belas ihsan... never!!!!

Fuhhhh!!! ade gak yer manusia spesis cam ni... Sbg manusia yg hina, aku hny mampu menadah tgn sambil berdoa : "Ya Allah, kau lindungi hati ku Ya Allah agar aku sentiasa berada dlm peliharaan Mu... Kau jauhkanlah aku daripada menjadi manusia yg baik parasnya, tp ade sekulimit titik hitam di hatinya..." Amin...amin...ya rabbalalamin...

"RENUNG2KAN DAN SLMT BERAMAL"

10 comments:

  1. haduyyai Le'a...sampai macam tu ker...Sayang betul dia dengan duit dia ye..nak dibuat apa agaknye duit banyak2 tu..kalau nak dikira2 dari umur..macam x lama dah...sempat ke nak habiskan..nak kata nak di bawak mati...x mungkin...Ya allah..kau lindungi aku dan hamba2 mu ini dari kekufuran...

    ReplyDelete
  2. tau tak pe...touching wooo... ntah pape kan... semakin kaya, semakin tamak...

    ReplyDelete
  3. Duit mana tak sayang. Dia nak simpan ler tu. Takpun dia nak buat Yayasan lepas ni. Yayasan TJ. Kalau buat yayasan, lepas dia mati, tetap akan dikenang tapi kalau bagi kat Le'a, Le'a blom tentu lagi nak kenang dia. Maklum ler diakan kerek. Dulu diapun rajin dok menghulur utk belanja sek anak opis boy dia.

    ReplyDelete
  4. ye lah. alang2 bg tu, biarlah ikhlas... dpt elaun keraian...patutnya kan elaun tu utk meraikan org2 sekeliling...erm...haram nak blanje...selame keje ngan dia, tak pernah rs dia blanje ns lemak ke, lunch ke...tak caye tnylah bebdk opis ni...

    ReplyDelete
  5. Dia bukan tak nak belanja tapi dia tengah diet. Kalau belanja makan kat orang lain tak manis plak kalau dia tak makan sama. Nanti rosak ler diet dia tu.

    ReplyDelete
  6. cehhhh!!! getiks i bc statement berdarah u wahai kak sue... kalo dh gtu tabiat nyer, sampai ke sudah lah kempunan d buatnya....

    ReplyDelete
  7. he he he..banyak rupanya alasan munasabah untuk orang 'tangkai jering' eh...hanya che su yang memahami...hu hu

    ReplyDelete
  8. hahahahaha...k.sue kan dah lame idup sebumbung dgn dia...tu yg memahami tu...

    ReplyDelete
  9. statement berdarah tahap makan dalam punyer ni!!!!hehhehehehe

    ReplyDelete


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™