Wednesday, July 31, 2013

~~Menu Iftar : Day 20~~

As-salam...

Hari senin yang baru berlalu aku berbuka seorang diri kat umah coz En. Asben dapat jemputan berbuka puasa last minit dgn satu Agensi ni.. untung lah bang dapat bini x kesahh... so bile berbuka sorang2, maka aku pun masaklah ape yang menjadi kesukaan aku.. yehaa! puas rasanya dpt masak ikut selera sendiri.. Kalau En. Asben ada kat umah, WAJIB kena masak nasi....

Anyway, punya excited nak masak menu febret, aku masak sampai berkoyan2.. laki aku balik terkejut bukak tudung saji.. "Mak aiii! sape nk makan byk2 ni yang?" lalu aku menjawab, "Peti ais kan ade space lagi".. huhuhu.. almaklumlah bila makan sorang2 ni, selera tak sebesar gajah.. makan 3 sudu pun dh kenyang.. 

FYI, aku sgtlah tak reti nk masak dlm kuantiti yg agak sedikit atau  ngam2 soi.. sebab dari kecik keluarga aku adalah org yg suka makan.. so kalau masak mmg dalam kuantiti yg besar.. then kalau time bukan bulan puasa walaupun tinggal berdua, aku mmg suka masak banyak2 sebab aku akan tapau utk kengkwn di opis.. kadang2 aku cuba gak utk masak ngam2.. tapi tak pernah berjaya lagi setakat ni.. huhuhu.. That's my weakness!


Bihun goreng yg penuh dgn penyeri.. mcm2 ada!

Bahan2 bihun goreng :

- Bihun
- Udang kering, bawang merah & putih
- Sos tiram, sos tomato, cili kisar, stok ayam
- Udang, sotong, ayam
- Sawi, carrot, kobis
- Telo goreng


Wantan & Jumput2 yang penuh dgn penyeri gak..

Bahan2 Jumput-jumput :

- Tepung cucur ikan bilis Adabi
- Air masak
- Udang, sosej
- Carrot, daun kucai, kentang, bawang besar

Bahan2 sambal cicah :

-  Minyak
- Cili besar, bawang putih
- Asam keping, garam, gula

Bahan2 wantan :

- Beli sebungkus di pasar Presint 8
*___*

*** Gambarajah di atas bukanlah kuantiti sebenar yg aku masak.. masih ada banyak lagi yg tak di masukkan.. muahahaha..

Add caption

No comments:

Post a Comment


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™