Wednesday, July 17, 2013

~~Menu Iftar : Day 7~~

As-salam..

Semalam aku kecewa yg teramat sgt sbb aku teringin nak makan kerabu pucuk paku.. tp aku tak jumpe pucuk paku wei! Aku g cari kat pasar borong Selangor n pasar presint 8, En. Asben plak cari kat pasar malam.. mmg tak de rejeki.. nanhado kat semua tempat tu.. Tp, salah aku gak sape suruh g tengah hari..

Alhamdulillah, kekecewaan aku terubat hari ni.. pg tadi lepas thumb print, aku terus berdesup gi paso presint 8.. mujur kali ni ada.. senyum kambing sensorang aku bile tgk pucuk paku sedang di asing2 utk di ikat.. br keluar bakul wei.. :)

Tapi aku tak wat kerabu utk berbuka petang ni coz petang ni aku berbuka kat luar ngan BFF... En. Asben plak ade majlis berbuka puasa kat opis... so dapur tak berasaplah ari ni... gamaknya, esk lah kerabu tu jadi... 

Anyway, nak share lg menu & ilmu baru dalam dunia masakan..

Asam pedas ayam, baby kailan tumis belacan & ayam percik (sahabat bagi)

**Resepi asam pedas dah pernah di kongsi sblm ni**

Macamane nak boikot ayam  kalau mcm ni? 
Aku adalah peminat tegar si ayam!
Ari ni nk makan ayam masak ape plak yer?

*____*


Resipi Baby Kailan Tumis Belacan

FYI, aku kalau gi makan kat kedai siam mesti order baby kailan ikan masin sebab aku sangat mengagumi cara masakan diaorg yg mana kailan di masak sempurna tanpa layu dan rasa manis itu masih ada.. aku dh byk kali try n error kat umah, tapi tak jadi.. but finally, semalam jadi gak mcm kat kedai siam.. itu pun sebab mak cik En. Asben share ilmu bila mana dia tgk pekerja siam kat kedai dia masak sayur ni.. so hari ni aku nak share gak ilmu tersebut..

Bahan2 :

- Baby kailan, bawang merah & putih, sos tiram, cili besar & belacan

Cara memasak :

- Tumis bawang merah, putih & belacan
- Kemudian asingkan tumisan tadi
- Masukkan baby kailan, cili besar & sos tiram 
(Gunakan balanced minyak tumisan tadi.. 
senang citer tak payah basuh kuali tu..)
- Tumis sekejap, then angkat
- Tabur hasil tumisan bawang n the gang di atasnya


Sekian...




2 comments:


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™