Monday, July 29, 2013

~~Menu Iftar yang Lalu~~

As-salam....

Alhamdulillah, dh masuk 20 Ramadhan ari ni.. means sepuluh malam terakhir bakal mengunjungi kita.. marilah kita sama2 mengejar apa yg di nanti-nantikan di bulan Ramadhan ini... Pejam celik, pejam celik sekejap sungguh waktu berlalu skrg ni.. nikmat masa semakin lama semakin di tarik.. sebab tu kira rasa semuanya skrg pantas berlalu..

Anyway, hari ni nk share resipi untuk menu berbuka puasa pada minggu lepas.. Iftar yang ke berapa pun aku dh tak ingat.. last week aku agak bz menguruskan hal2 opis dan personal.. thats y tak sempat nk menghupdate blog.. Jomlah kite berkongsi resepi yer..

Ayam Goreng Kunyit + Kacang Pnjg + Petai


Bahan2 :

- Ayam di potong kecik2
- Kacang panjang, petai,
 - Bawang merah & putih
- Halia, serai, sos tiram, stok ayam

Cara Memasak :

- Goreng ayam dgn kunyit + garam
- Tumis bawang merah n putih, halia dan serai sampai garing
- Masukkan sos tiram, stok ayam & ayam yg dh di goreng
- Last sekali masukkan kacang panjang n petai



** Hari Jumaat lepas, aku dapat call dari mak..**

Mak : Aa, jadi blk kg tak?
Aku : Jadi mak.. abis keje nanti Le'a balik
Mak : eh, mak lupa ko keje ari ni.. ingat cuti
Aku : x mak.. Wilayah x cuti
Mak : Oooo.. Aa, mak nk mintak tolong ni..
Aku : Kenapa mak?
Mak : Abah ni teringin nk makan sotong sumbat.. mak tak reti buat.. ko tolong masakkan boleh??
Aku : hahahaha.. baeekklah mak.. esk yer..
Mak : hehehe..

Sotong Sumbat Ala Padprik


Bahan2 untuk sotong sumbat :

- Tumis ayam cincang dgn bwg besar, cili padi, daun sup, stok ayam
- Then sumbat dalam sotong


Bahan2 untuk kuah padprik :

- Blend bwg merah n putih, halia, cili kering
- Tumis bahan kisar dgn daun limau purut n serai
- Masukkan sos tomato, cili n tiram
- Bubuh stok ayam
- Masukkan sotong yg dh di sumbat tadi
( Jgn masak sotong terlalu lama sbb nanti liat)



**** Selingan ****

Kerepek den bertingkek-tingkek

Alhamdulillah, rezeki utk 2nd batch..

Add caption

No comments:

Post a Comment


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™