Tuesday, February 1, 2011

!!Godaan Laman Sosial!!

Salam...

Bunyi cam menarik kn??? tp pd hakikat sape yg melaluiny, sgt2 perit.... aku dpt tajuk ni time aku tgk ulangan rancangan fevret aku pg tadi iaitu "Semanis Kurma" yg di hoskan oleh ustazah Norbaayah n suaminy... tetamu kali ni Aziz M. Osman n Zila Bakarin...

Zaman teknologi sekarang ni byk sungguh laman2 sosial n website yg senang btul terpana kat diri kita kn?? InsyaAllah kalo betul cr kite menggunakanny, maka baiklah jd ny... tp kalo niat kita tak betul, maka akan timbullah perkara2 yg tak sdp di dgr.... Contohnya FB... FB ni mmg leh wat duit... ramai org wat bisnes melalui FB dgn hanya meng "tag" produk mereka... selain tu, FB juga dpt merapatkan hubungan sillaturrahim sesame umat manusia.... dr FB lh kita dpt jumpe blk kengkwn lame, sedare mare n cikgu cikgi yg pernah mencurahkan ilmu pd kita sblm ni... tp kite kena berhati2 gak coz dgn FB juga, sesebuah hubungan blh musnah di sebabkan oleh lemparan cerita2 yg kurang sdp di dgr...

So, berbalik pd tajuk, ade beberape nasihat yg telah diberikan oleh ustazah n ustaz td yg blh aku kongsikan bersame korang... antaranya ialah :

* Jgn sesekali mengadu domba mengenai hal rumah tangga kpd org yg berlainan jantina... (Hal ini juga telah di sebut oleh Rasulullah dlm hadisnya yg lbh kurang mcm ni bunyiny : "Jgn sesekali kamu menceritakan hal rumah tangga dgn org yg bukan mahram bg kamu kerana ia dikhuatiri akan mengundang kecurangan dlm rumah tangga")

* Simpan sedikit privacy utk diri sendiri dan bukan semuanya layak utk di persembahkan kpd pihak luar...

* Berhati2 dlm setiap tindak tanduk yg dilakukan kerana ianya akan mengundang kecelakaan tanpa kita sedari...

* Jika kita menghadapi musibah akibat drp godaan laman sosial or etc, segeralah kita lakukan solat taubat dan disusuli dgn solat hajat utk memohon agar di tetapkan iman kita...

So kengkwn, marilah kita menggunakan teknologi yg ade dgn sebaik mungkin... Ini adalah pesanan utk diri aku sendiri khususnya dan org2 sekeliling aku amnya.... sori, tak byk point yg sempat aku tulis coz aku tgk rancangan ni dh hampir nak abis td... insyaAllah, next time kalo ade isu yg menarik lg, aku akan kongsikan bersame k...

*** Celoteh pasangan suami isteri yg byk m'beri ilmu pd aku dr dulu lg...

No comments:

Post a Comment


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™