Sunday, July 7, 2013

::Astana, Kazakhstan::

As-salam..



Kazakhstan actually adalah sebuah negara yg indah dr segi pemandangan dan juga hospitalitinya.. walaupun berkomunikasi dgn kebanyakkan drp mereka seperti ayam dan itik, tp segala urusan tetap berjalan lancar.. Kazakhstan adalah berhampiran dgn Russia.. so rakyatnya banyak bertutur dalam bahasa Russia dan juga bahasa ibunda mereka.. English mmg totally out.. 

Anyway, aku beserta ahli delegasi lain menetap selama 3 hari 2 malam di Astana utk mengendalikan dua program yg telah di rancang.. Masa kami di Astana sangatlah suntuk.. tiada masa utk melihat keindahan bandar Astana yg reka bentuknya dikatakan mirip Pusat Pentadbiran Persekutuan di Putrajaya... gambar2 kat atas tu pun aku snap time on d way ke airport..


Aku mempunyai masalah makan semasa di Astana.. Menu yang ditawarkan sangat tidak kena dengan selera aku dan juga kengkwn aku.. lain yg kami bayangkan, lain plak yg sampai.. Mujur aku mmg dh siap sedia bawak stok makanan dr umah.. tak sia2 aku bawak sambal ikan bilis, sosej, roti, maggie, tuna dan bubur segera.. 3 hari kat sana, 3 hari lah kami makan maggie.. Ade takde aku order salmon n grilled seafood masa hari terakhir di Astana.. tu pun berjam menunggu br sampai..


Sebelum berlepas ke Almaty, kami sempat singgah ke salah satu Arked di Astana utk mencari souvenir di bawa pulang.. Untuk souvenir dan peralatan lain, ianya di jual di tingkat atas kedai.. manakala di bawah kedai ni mereka menjual sayuran, kekacang, pokok2, buah2an dan macam2 lg brg basah kecuali lauk mentah.. tapi yg aku respect gler tempat ni ialah dari segi kebersihan.. 1st time dlm hidup aku g pasar yg bersih gler lantainya dan juga tiada sebarang bau2an yg kurang menyenangkan.. 
  
Kuda adalah antara menu utama masyarakat di Kazakh..
Kami juga ada di sajikan dgn daging kuda.. tp aku belum tergamak lg nak cuba..

Di Astana sekarang tgh early summer.. so angin sejuk baki springs masih jelas terasa kesejukannya.. Siang di sini terlalu panjang.. pukul 10 malam masih terang seperti pukul 5.30 petang..

Next entry adalah kehidupan di Almaty, Kazakhstan pulak yer..


Add caption

4 comments:

  1. cmne la keadaan kul 10mlm tp msih cm 5.30 ptg erk....bleh tido ker?? huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tido tetap tdo.. tutup langsir, anggap mcm mlm jer.. kehkehkeh..

      Delete
  2. hahahaha!!! de la perasaan mengantuk 2 erk....nmpknye i xleh le g kazakhstan ni...i lau xmlm xleh tido...hak hak hak!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha.. kalau mcm tu, u kene gi london jer lah.. tu pun kene pegi time winter.. malam nya panjang..

      Delete


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™