Tuesday, March 27, 2012

::Muhasabah Diri::

Salam....

Lately ade beberapa perkhabaran yg dtg dan pergi dlm hdp aku... ade yg suka, dan tak kurang juga yg duka... Adat hidup di dunia... yang pahit pasti akan manis jua akhirnya...

Yang manisnya, lately aku menerima khabar bahawa beberapa org kawan baik aku bakal mendirikan rumah tangga dlm sedikit masa lagi... hepi bile dengar kengkwn nk kawin... Alhamdulillah, jodoh mereka di permudahkan...

Selain tu, dlm masa seminggu dua ni byk gak aku terima berita yg kengkwn aku dh pregnant... Alhamdulillah... rezeki masing2 kn... nk kate aku tak de rasa pape, mmg tipulah kn... sbnrnya, perasaan tu sama sekali tak dpt di sembunyikan.. tp aku tak pernah sekalipun merungut... aku percaya dgn qada' dan qadar... Allah S.W.T. itu maha adil... dia blum kurniakan kami rezeki utk menimang cahaya mata, tetapi DIA mengurniakan kami pelbagai limpahan rezeki yang lain... justeru, jahil lah aku andai aku tidak mensyukuri nikmat yg ada... Alhamdulillah, kehidupan kami juga menjadi lbh baik drp sblmnya... kami tak pernah merungsingkan kepala utk memikirkan pasal zuriat... apa yg penting, kami dpt mengecapi hdp ni dgn seadanya...  

Mungkin belum masanya utk kami mengecapi nikmat tersebut.. its ok, its alrite... apa yg penting, kami masih dikurniakan kesihatan yg berpanjangan... itu semua sudah memadai... Sekurang2nya kami tidak di duga dgn dugaan yg kami sendiri tidak mampu utk menanggungnya... td masa blogwalking, aku ade terbaca blog slh sorang blogger yg mana beliau baru sahaja di kenal pasti mempunyai ketumbuhan dalam rahim... hebatnya dugaan yg Allah S.W.T. berikan pada beliau... aku doakan agar beliau dpt menempuhi dugaan tersebut dgn hati yg terbuka...

Tak kurang juga dgn khabar berita yg aku pun tak tau nk kategorikan sbg apa.. ekceli, sblm ni ade "insan prihatin" yg muncul utk mengambil berat terhadap kami... just utk share, bahawasanya aku dh prnh mengalami bagaimana perasaan utk meneruskan hidup secara jarak jauh dgn pasangan.... perit getir dan dugaan yg dtg mmg maha hebat... namun aku tak pernah melibatkan org lain dlm hdp aku... tp aku tak sangka, rupanya ade org yg sgt prihatin utk menjengukkan kehidupan peribadi kami... 

Nowdays, aku terima berita yg "insan prihatin" tersebut bakal melalui kehidupan spt kami... mereka suami isteri telah ditakdirkan utk hidup secara PJJ spt yg telah kami alami sblm ni... bkn aku mendoakan perkara yg tak baik buat mereka... cumanya aku nk ckp yg Allah S.W.T. itu maha melihat lagi maha mengetahui... now, mereka akan memulakan fasa kehidupan yg baru... buat "insan prihatin" tersebut, andai hdp korang lps ni diduga dgn pelbagai dugaan yg blum pernah korang hadapi sblm ni, maka ingatlah bahawa itu merupakan "kemanisan" yg pernah aku hadapi sblm ini... walaupun pelbagai perkara telah kau lontarkan pada aku, namun tak pernah sekalipun aku melenting.... tidak pernah sekali jua aku mengiyakan mahupun menidakkan...sesungguhnya DIAM adalah ubat yg paling mujarab..

Hidup ini umpama dunia kita yang bulat.... Apabila berpusing, pusat penamatnya adalah di mana tempat ia bermula... Jika kita yang memulakannya, ia pasti akan kembali kepada kita... Fikir-fikirkanlah...


11 comments:

  1. sbrla dear..insyaallah rezki tu akn ade..mngkin Allah saje melambatkn..nk tgk bagaimana kuat or tdk kte diuji..jgn riso..rayyan kn ade..ley jd anak angkat ko ape..~

    ReplyDelete
  2. thanks dear... Allah nk tgk sama ada kuat atau tidak kita kn?? tp aku mmg kuat... tp kuat makanlah... hikhikhik...


    Bile nk dpt jumpa Rayyan lg ni?? dh makin comey dh budak tu...

    ReplyDelete
  3. Lea... Setiap org diberikab rezeki berbeza2. .. Insyaallah rezeki lea akan ada jugak nanti... Akk buntal doakan yg terbaik buat lea..

    Buat insan perihatin... Sesungguhnya dunia nie bulat... Ada masa kita diatas dan ada waktunya kita dibawah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak buntal, terima kasih byk atas ingatan dan doa buat adik buntal...

      Dunia sentiasa berpusing kan?

      Delete
  4. minggu depan rayyan dtg..nnti aku bw die g umah ko nak?hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia blk kejap je ke?? dtg lah umah...

      Delete
  5. die dtg isnin mlm..selasa ade check up kt spital..rabu kn cuti pertabalan agong..so die de la kt cnie..~

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau cuti pertabalan, maknanya minggu satu lagi lah beb... ko ni mmg KLMJ tul lah... hahahahaha....

      So mak ko pun ade sekali lh yer... nanti aku masakkan utk org dh abis pantang yer... ^___^

      Delete
  6. yeahhh!!hahahahaha..haah..mak apak aku delah nnti..hahahaha..nk bw mak aku lawat umah ko..sbb aku cite umah ko msk majalah..bley ke???ehh..mnggu lg 1 eh???hahahaha..sowy2..mmg KLMJ..~!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bawak jer... tak kisah.. rugi woo tolak tetamu... hehehehe..

      yer lah minggu lagi satu.. KLMJ tul!! kehkehkeh..

      Delete
  7. InsyaAllah..Kak Pit sentiasa doakan yang terbaik untuk kamu yer...percaya pada rezeki Allah..yer

    ReplyDelete


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™