Saturday, August 31, 2013

~~Resipi Mee Hailam~~

As-salam...

Alhamdulillah jemputan open house masih di terima setakat ini.. sana sini menjemput.. ada gak yg tak sempat aku penuhi jemputan2 tu.. almaklumlah, boss dah balik dr bercuti.. so weekend pun kena keja.. weekday jgn cakaplah.. stress kian menghampiri.. hehehe.. stress ke??

Sebenarnya alasan paling utama adalah malas pegi sorang2 sebab En. Asben tak de.. beliau berpegang pd prinsip sayang bini tinggal2kan.. huhuhu.. Atas tuntutan, last week dia gi Kedah 2 ari, balik 1 malam pastu g Sarawak, then blk 1 malam lg pastu g Sabah.. pheewww...

Aku : Abg ni asyik tinggalkan ayg jer.. 
Dia : Sabar yer sayang...
Aku : Bila kita nak dating berdua pulak ni?
Dia : Kan dh tak lama kita nak gi holiday
Aku : Alaaaa, tapi time tu bapak ada..
Dia : Tak pelah, kita dating dgn bapak sekali..
Aku : Fine!!

By the way, last week adik ipar aku nak dtg beraya ke umah kami pada waktu malam.. bila tanya diaorg nak makan mee ke nasi, diaorg jwb suka hati aku.. so aku pun decide nak wat mee hailam yg super dooper pedas dan kembang2 dubur di buatnya lepas tu.. so aku nak share resepi tersebut..


Bahan2 :

- Mee kuning 
- Carrot, sawi, baby corn
- Ayam, udang, sotong
-Bawang merah, putih, cili api, cili kering, udang kering (blend)
- Kicap, sos tiram, lada sulah
- Stok ayam, bawang goreng

Cara Penyediaan :

- Tumis semua bahan kisar sampai agak garing
- Masukkan kicap, sos tiram, lada sulah, stok ayam
- Masukkan air 
- Masukkan ayam, udang, sotong 
- Tunggu sampai mendidih then masukkan sayur
- Panas minyak then tumis mee dgn kicap ckit
- Siap!

** bile letak sos tiram lebih, so kuah automatik jd pekat.. 
Then tak yah letak tepung jagung..

Selamat mencuba..

Add caption

No comments:

Post a Comment


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™