Thursday, October 18, 2012

~~Bintang Mana Yang Harus Di Gapai~~

 
 
Oh, sebenarnya ada beberapa perkara yg perlu aku selesaikan di waktu dan ketika ini... tapi, fikiran aku tak fokus utk melakukannya.. hati aku lagi lah.. jauh sungguh ianya melayang..  mulut plak tak abis2 terkumat kamit.. bkn serapah darah bulan yg aku baca, tapi duk merungut sendirian..
 
Kebelakangan ni, sikap manusia membuatkan tahap kesabaran aku di uji.. ada saja tindak tanduk sesetengah daripada mereka yg membuatkan aku berasa kurang senang.. kalau dulunya, aku mampu lagi bersabar.. tp semakin hari semakin muak aku melayan karenah manusia yg adakalanya boleh membuatkan aku mcm nak pecah kepala.. di benak fikiran aku ni, byk benda penting lagi yg nak di isi.. tp sumtimes ada pihak yg aku rasakan secara sengaja ingin memenuhkan ruang kecil di kepala aku ni dgn perkara2 yg tak perlu di muatkan... babe, memori kepala aku ni tak besar mana.. so, please.. jgn lah sumbat byk dokumen sampai sendat.. kang kalau dh masuk virus, boleh bikin panas nanti...
 
Ya, aku memang suka berkias.... andai ada yg terasa, maka beliaulah org yg tergigit cili tersebut.. Nasihat buat diri aku juga, BERKATALAH mengenai perkara yang PERLU dan bukannya perkara yg REMEH...
 
Tak salah rasanya nak menggapai semua bintang di langit sana.. asal usaha dan keringat yg di banting setanding dengan apa yg di impikan.. jangan hanya mengetuk tin kosong yg bunyinya menggegarkan seantero dunia, tapi isi dalamnya kosong...
 
Tidak di nafikan bahawa semua manusia normal di dunia ini punya impian dan cita2 yg tersendiri... tapi utk mengecapinya, bukanlah sesuatu yg mudah.. dari itu, teruskanlah usaha tanpa mengenal erti jemu.. akan tetapi, usaha yg ingin di lakukan itu, jangan lah di buat dengan cara "hentam keromo".. perhatikanlah dulu keadaan sekeliling, hati dan juga perasaan sesama kita.. adakah ianya bersesuaian?? Mungkin jua ianya bersesuaian dgn anda, tapi tidak dengan semua pihak... Maka, kajilah ia sedalam-dalamnya...
 
Hadis Al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud:
 
“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk...
 

No comments:

Post a Comment


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™