Thursday, November 29, 2012

~~Budi Bahasa Budaya Kita~~

 
Aku ingin melahirkan rasa kekecewaan yg terbuku kat hati dan sanubari ni.. aku tak nak pendam, nanti berulat.. BENGANG!! itu yg ingin aku katakan..
 
1st, aku di layan endah tak endah dgn rakan sekerja sendiri bila mana aku dtg utk menanyakan soalan yg sememangnya di bawah tugasan dan tanggungjawab beliau.. kalau tak tau, cakap tak tau.. aku pun tak tau gak.. so boleh lah sesama kita mencari options.. ni dah lah tak tau, pandang muka kite pun tak.. susah sgt ke nk layan manusia mcm manusia lain??
 
At last aku cari pekeliling n deal sendiri dgn pihak pengurusan di Jabatan aku... settled! aku bkn mengharap manusia melayan aku mcm raja.. cukup sekadar kita sesama manusia menghormati sesama sendiri.. itu sudah memadai..
 
Situasi kedua, baru jer berlaku tadi.. aku gi Kedutaan untuk urusan visa.. bile nombor dah di panggil, aku dapat dekat kaunter yg mana pekerjanya adalah org Melayu dan Islam.. ingatkan bile dapat org kite, senanglah urusan.. tp ni sebaliknya pulak yg berlaku.. dah lah mula2 jumpa, senyum pun tidak.. then main campak2 jer dokumen kat aku.. mcm hareeemmmm..  bile tanya soalan, jawab mcm nak tak nak.. pandang muke pun tidak..
 
Sometimes, aku respect dgn bangsa lain.. diaorg kalau jumpe kaum sesama diaorg, mesti diaorg mengutamakan dulu org dia.. bkn main ramah diaorg melayan dan berborak sesama sendiri.. tp knp perkara sebegini tidak berlaku dgn kita yg sesama bangsa... itu lah persoalan yg aku tiada jawapannya.. mmg tak semua bangsa aku mcm ni.. tp aku sgt ralat bile ianya berlaku..
 
Oh! Malaysia ku... ke mana hilangnya tagline "Budi Bahasa Budaya Kita" dan "Senyum Itu Satu Sedekah".. Renung2kan dan selamat beramal... Malas nk komen lebih2.. Moga aku tidak menjadi seperti mereka.. Sekian..


No comments:

Post a Comment


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™