Friday, December 6, 2013

::Resepi Campak2::

As-salam..

Hari ni nak share resepi yang aku pun tak tau nak bg nama apa kat hidangan ni.. Asalnya, aku ade makan satu masakan ni masa kat Doha baru ni.. Our Malaysian punya air tangan.. aku pun tak tau udang tu masak ape.. tapi aku cuba rasa kuah dia banyak kali dan InshaAllah aku yakin ape bahan2 yg dia gunakan.. So baru2 ni aku pun cubalah masak berpandukan deria ke enam aku ni.. rasanya macam jadi.. hehehehe.. 




Tapi aku pelik.. kedua2 hidangan kat atas ni guna bahan2 yang sama.. tapi hasilnya berlainan plak jadinya.. huhuhu.. lantak lah hai.. yang penting, En. Asben kata sedap.. itu sudah mencukupi bg aku.. ;)

Bahan2 :

- Cili kering yg sudah di kisar
- Bawang merah, putih, halia, cili api (tumbuk)
- Daun limau purut, daun kari
- Bawang besar (dipotong bulat2)
- Serai (di ketuk)
- Serbuk kunyit
- Sos tiram
- Serbuk pati ayam
- Udang / ayam


Cara memasak :

- Tumis bahan yang dh di tumbuk + serai + daun limau + daun kari
- Bila dah naik bau, masukkan sos tiram + serbuk kunyit
- Masuk cili kisar + stok ayam, & tumis sampai garing
- Untuk ayam, kena goreng dulu
- Kalau udang terus jer masukkan
- Masukkan bawang besar
-Siap!

Add caption

2 comments:

  1. slalo resepi campak2 yg menjadi..thanks share resepi ni . boleh torai nnti:)

    ReplyDelete


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™