Tuesday, December 4, 2012

::Taraf Hidup Yang Semakin Tinggi::


Perkara yg pernah dan telah di lalui oleh kebanyakan kita sekarang ni.. aku dgr byk keluh kesah mak esah yg di utarakan mengenai peningkatan taraf hidup yg begitu mendadak especially dalam mengeluarkan duit untuk beli barang dapur dan keperluan harian...
 
Last week aku gi Mydin utk beli barang adik aku nak blk U n aku selitkan ckit brg dapur yg mana dh tak de.. time kat kaunter, rasa terkejut gak bile tertera jumlah perbelanjaan sebanyak RM 170.30.. rasanya tak de lah beli apa sgt pun..
 
Memang harga barang skrg naik mencanak2 erk.. especially kalau dgr kakitangan kerajaan nak naik gaji or dpt bonus.. bkn main cpt naiknya.. aku rasakan, bab2 gaji n bonus ni, tak yah nak war2kan sgt lah kat media massa.. sumtimes benda tak confirm lagi, tp harga barang dh naik dulu.. Aku rasa, cukup memadai jika di umumkan dlm pekeliling dan di kelilingkan melalui jabatan or kementerian sahaja.. Dah lah dpt habuannya tak seberapa, tapi akibat yg di tanggung sgt lah memberi kesan..
 
Menurut pemerhatian yg agak rabun2 tenuk ni, aku tgk Petronas ke, Bank2 kat Malaysia ni ke, Shell ke dan mcm2 lagi company kaya kat luar sana tu yg dpt bonus 10 bulan lah, 18 bulan lah, tak de lah kecoh mcm penjawat awam ni dapat.. tau2 kembong jer poket diaorg... yang kite ni plak, kembung angin jer.. Menurut pengalaman yg aku kutip di negara luar, taraf hidup mereka juga tinggi.. tp gaji mereka sgt osem.. so baru sesuai dan seimbang.. dan di negara mereka juga peratus miskin tegar adalah sebanyak 0.10%..

Ni antara barang yg aku beli last week..

RM 29.80..
 
RM 114.60
 
RM 25.90...
 
See.. Apa yg aku beli tak delah lengkap mana pun.. juz org kata beli celah2 gigi jer.. di buatnya aku beli beras, sabun, lauk pauk, bawang, minyak n seangkatan dengannya, bpe lah gamakny abis..
 
Alhamdulillah, wat masa ni aku yg hidup berdua ni juz agak terkesan ckit jer jika nk di bandingkan dgn kalian yg beranak pinak di luar sana dgn peningkatan harga barang mcm ni.. Sungguh!! Aku sgt simpati bila mana mengenangkan mereka yg ade anak kecik2 dgn nk beli susu n pampers.. lagi2 utk mereka yg berpendapatan rendah.. sgt sedih.. sungguh besar dan mencabar pengorbanan ibu bapa di zaman ini utk membesarkan anak2.. Gua tabik spring kat u ols..
 
Finally, walau sebesar n sekecil mana pun gaji yg kalian peroleh, bersyukurlah dgn apa adanya.. Yakinlah bahawasanya Allah S.W.T. itu maha pemurah.. InsyaAllah, akan ada rezeki dan pembahagiannya kepada kita kelak..


2 comments:

  1. tul3x! bwk rm200 mmg celah gigi jerk le dpt..uh, sedih! tp InsyaAllah utk mereka yg de ank2 tu...rezeki utk ank2 tu sntiase ade, wlupun sumtimes akn terase peritnye...aiyarkkkk!! ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar yer wahai kawan.. Yakinlah bahawa rezeki Allah SWT itu pasti ada utk kalian..

      Delete


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™