Thursday, June 21, 2012

~~Husnuzon & Suuzon~~

Salam...

 
Aku rasa terpanggil utk mengetengahkan mengenai topik Husnuzon (bersangka baik) dan Suuzon (bersangka buruk) pada hari ni... knp aku tertarik dgn topik ni?? ini di sebabkan lately, time aku sedang berblog walking, aku kerap terbaca mengenai topik "tetamu tak di undang".. anda faham maksud tetamu tak di undang tu??? maksud aku adalah silent reader yg mengenali kita dan dgn tanpa tapisan ultra ungu, mereka telah menyembur kita dgn pelbagai kata2 yg kurang enak utk di telan...

 
Aku kategorikan manusia seperti ini adalah sebagai mereka yg sgt kronik dalam menghidap "penyakit jiwa dan hati"... setiap hari, dengan tanpa jemu mereka akan baca blog kita.. bagi aku, tujuan utama aku berblog adalah utk menitipkan segala kisah2 kehidupan yg aku lalui agar suatu hari kelak, aku ada "bahan" utk di kenangkan.. lagipun, bukan kita paksa utk mereka ni baca blog kita... tetapi, "pesakit" itu sendiri yg willing to read.. then bile baca mengenai kisah kehidupan org lain, hati mereka mula berkata2.. dgn kata2 yg wujud di dalam hati, di tambah lg dgn bisikan syaitan, maka terpancullah kata2 yg kurang sdp utk diterima di ruang2 komen entri kita... (hanya mereka yg mengalaminya sahaja yg dpt memahaminya)..


Yg aku peliknya, si "pesakit" ini adalah terdiri drp mereka yg mengenali kita... sumtimes manusia ni dpn kita bkn main baik lagi... tp d belakang, penuh dgn sifat dendam dan kebencian... apa yg tidak blh di terima oleh akal waras aku ni, kadang2 mereka ni tak pernah pun ada kaitan dgn kita, tp diaorg punya sakit ati pada kita, masyaAllah... tuhan jer yg tau...  Aku bercerita bukan atas niat utk memburukkan sesiapa.. tetapi aku sekadar ingin berkongsi pengalaman dgn kalian..

 
Sblm ni aku pernah di datangi oleh "tetamu" yg seperti aku  nyatakan tadi.. mula2 aku anggap beliau sbg seorang sahabat yg ikhlas utk berkawan.. tp lama kelamaan, aku rasakan ade sesuatu yg tak kena... semakin hari, semakin aktif beliau melontarkan kata2... bila aku dpt rasakan perubahan itu, maka aku mengambil langkah berhati2... aku telah meminta jasa baik sahabat aku di unit ICT dan di TM utk mengesan dari mana datangnya "tetamu" itu... Alhamdulillah, aku menemui siapa sebenarnya "tetamu" berkenaan... ade yg menasihati aku utk membuat report polis dgn mengemukakan segala bukti yg ada.... tp bagi aku, sabar adalah sebaik2 ubat yg perlu aku suntik dalam diri ni... biarkan sahaja Allah S.W.T. yg  menghakimi mereka dan bukannya kita...


Buat bloggers yg mengalami nasib yg sama, biarkanlah mereka ini dgn penyakit mereka... usah sesekali kita jebakkan diri utk turut sama berkongsi penyakit dgn mereka... jangan sesekali kita patah semangat dlm meneruskan kehidupan di dunia ni.. buktikan yg kita tidakkan mati dek kerana sikap mereka yg ingin "menjatuhkan" kita di dalam diam.. tp, buktikanlah pada mereka yg Allah S.W.T itu maha adil dalam pembahagianNya...



"Orang yang berhasad itu tidak akan
menuai hasil keuntungan"


6 comments:

  1. kalau ada kelulusan PHD memang boleh hidup senang..tapi kalau penyakit PHD...memang payah!

    ReplyDelete
  2. Lea...

    Dorang nie sajer.. buat part time tu sebab kerja tak berapa nak ada.. tp yg pelik tu dorang buat tu bukan mendatangkan hasil yg bleh buat duit pun... tp hasil catitan sebelah kiri laa yg banyak dorg dpt.. biarkan dab persetankan.. kekdg org mcm nie kita tak perlu risau nasib dia.. tuhan tu bayar cash jerk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye kak... org mcm ni kite kena biarkan jer.. biarkan si luncai terjun dgn labu2nya..


      **kak, teringin lah nk jumpa akak..

      Delete
  3. kena serangan hendap juga blog comel lagi tulus ni ye. hihi.. sabor jelah. manusia ni bermacam ragam, rambut sama hitam (tp skrg rambut dh mcm2 kaler) hati of kosla lain2. maybe dia rs cemburu dgn kebahagiaan dan nikmat yg Lea kecapi. tp sbnrnya dia blh chillkan hati dia yg berapi2 tu dgn memikirkan kelebihan diri sendiri, nikmat yg Allah beri pd dia yg tiada pd org lain.

    nota kpd 'si penyerang hendap':

    hidup kita ni ada lebih ada kurang. so.... bersabarlah. bila ada sedikit rs menyampah di hati, cpt2lah beristighfar.

    akak ni pun dh slow down blogging sbb (bkn diserang hendap ye) tp nk elakkan ada hati2 yg MUNGKIN terasa dgn entry2 akak yg akak sendiri pn taktau berbaur bagaimana di hati org lain. kdg2 rs dh ikhlas giler tulis, dh tapis byk kali nk cover ayat jaga hati org punye pasal tp tetap juga x dpt puaskan hati sume org kerana tafsiran manusia itu berbeza.

    anyway, bersabarlah byk2 ye dik. so far akak rs gaya penulisan Lea tidak pernah lagi berbaur riyak, takabur, ujub etc. sumenya tulus ikhlas dtg dr hati utk menghiburkan semua pembaca. hehehe... teruskan menulis, yg baik dtg dr Allah dan yg buruk dr kita. semoga kita semua mendapat manfaat dr penulisan blog :)

    ReplyDelete
  4. Thanks a lot kak di atas luahan hati yg suci murni tu... lebiu..

    ReplyDelete


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Copyright 2013 Templates Reserved for Azalea™ | Designed by © Nurulchumel | All Rights Reserved™